4.5.1) De docent toont aan dat hij de actieve kennisconstructie van zijn leerlingen bevordert met behulp van ICT.

Over het algemeen laat ik de leerlingen mindmaps maken op papier, maar sommige leerlingen vinden het fijner om er zelf online mee aan de slag te gaan. In dat geval laat ik ze aan hun mindmap werken op de volgende website: https://www.mindmup.com/#storage.

Verder laat ik ze voornamelijk oefenen met het Engels via http://learnenglishteens.britishcouncil.org/. Op deze site kunnen de leerlingen op verschillende niveaus oefenen met verschillende skills (lezen, luisteren, schrijven en spreken). De niveaus zijn volgens de ERK normen (dus van A1 tot en met C2).

 

4.5.2) De docent toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT.

Ik ben sinds kort begonnen met SeeSaw. Dit is een site waarin leerlingen hun eigen portfolio kunnen aanmaken. Ik maak een opdracht aan in SeeSaw en leerlingen kunnen dan hun uitwerking van de opdracht daaraan koppelen. Hieronder is een foto te zien van hoe mijn SeeSaw omgeving van klas 2B er uitziet.

4.5.3) De docent toont aan dat hij de synchrone- en asynchrone samenwerking en communicatie tussen leerlingen en docent op een gepaste manier faciliteert door gebruik te maken van ICT.

In principe hebben de leerlingen nog geen mogelijkheden gehad om online met elkaar samen te werken. Ik laat ze wel eens samen een WebQuest maken, maar dat houdt meer in dat ze samen achter de computer werken. Dit kan vrijwel niet apart van elkaar (tenzij ze een duidelijke taakverdeling hebben  gemaakt). De site die ik hier wel eens voor gebruik is bijvoorbeeld webkwestie.nl. 

Onlangs heb ik bij myschoolsnetwork.com aangegeven dat ik wel gebruik zou willen maken van hun platform. Ik ben nog met een collega aan het overleggen hoe we dit het beste kunnen implementeren binnen onze school en ons onderwijs.