De docent is een lerende en innoverende professional.

1.1.1) De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

Op dit moment werk ik op een school waarbij ik de beschikking heb tot een digitaal ProWise Presenter board, computers, laptops en zijn er een aantal iPads tot de beschikking. Echter, niet alles is er in overvloed en moet wel ver van tevoren gereserveerd worden. Zo is er voor de hele school één laptopkar en zijn er 8 iPads die in principe niet voor gebruik in de klas bedoeld zijn. Daarnaast is er gekozen om de school zelf een mobielvrije ruimte te maken. De leerlingen mogen de telefoon dus helemaal niet in het schoolgebouw hebben. Tenzij ruim van tevoren wordt aangegeven dat de docent de mobiele telefoon wil inzetten als didactisch hulpmiddel.

Om een lang verhaal kort te maken; het is soms nogal een uitdaging om met ICT te werken, maar dat is zeker een leuke uitdaging. Het fijne aan deze school is dat als een docent digitaal huiswerk opgeeft, de leerlingen wel na schooltijd gebruik mogen maken van de computers op school. Dit voorkomt vervelende situaties waarin leerlingen aangeven niet de luxe te hebben van het hebben van een computer (met alle programma’s die ze nodig hebben; zoals Word) thuis.

Tijdens de les werk ik voornamelijk met de volgende online kanalen:

  • Magister 5.7. Dit gebruik ik om het huiswerk in te noteren. Er wordt ook van de leerlingen verlangd dat zij dit in hun agenda schrijven, maar ze kunnen ook hun magister ‘checken’ voor huiswerk via de telefoon of computer.
  • nl: deze site gebruik voor de klassen waarmee ik in Stepping Stones Junior werk. Via deze site kom ik bij de online methode welke leuke filmpjes en flitskaarten omvat.
  • De ProWise Presenter site: hierin maak ik regelmatig interactieve presentaties. Hierin kunnen ook spellen gemaakt worden, waardoor de leerlingen bijvoorbeeld op het bord memory kunnen spelen, een bordspel of een woordzoeker. Daarnaast gebruik ik dit ook regelmatig voor flitskaarten.
  • Youtube: Ik gebruik regelmatig Youtube filmpjes om een verhaal te ondersteunen, als opdracht (liedjesopdrachten) of als huiswerk om een nieuw grammatica onderdeel te introduceren (of als iets waarop ze later kunnen terugvallen).
  • Kahoot/Plickers: Zo nu en dan maak ik een online quiz op Kahoot. Dit doe ik meestal als een ‘leuk’ onderdeel, omdat er ook een wedstrijd onderdeel in zit. Als ik de antwoorden wat serieuzer moeten zijn of als ik de tijd en ruimte wil om de antwoorden te bespreken, dan maak ik liever gebruik van Plickers. Het fijne van Plickers is dat ze geen telefoon nodig hebben.

Daarnaast wordt er door meerdere docenten gebruik gemaakt van Diatoetsen (een online omgeving waarin leerlingen getoetst worden op bepaalde onderdelen zoals spelling, wiskunde en Engels en waarin deze resultaten bijgehouden worden), Birds & Words (methode waarin een leerling kan inloggen en online kan oefenen met de Engelse taal en waarin de docent kan volgen hoe dit gaat).

 

1.1.2) De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.

Via de ProWise presenter omgeving maak ik wel eens presentaties of gebruik ik één van de kant-en-klare presentaties van ProWise zelf. Zo heb ik onlangs een van Prowise zelf gebruikt die ging over de Present Simple en de Present Continuous. Hierin stond een bordspel waarin de leerlingen zelf konden 'dobbelen' en hun pionnetje konden verschuiven. Dit vonden ze een groot succes. In groepjes werkten de leerlingen samen en steeds kwam er één leerling naar voren om te dobbel of om het pionnetje te verplaatsen. Aan de hand van dit succes besloot ik om zelf een dergelijke les te maken. Via ProWise Presenter heb ik een les gemaakt waarbij de leerlingen met woordjes kunnen schuiven. Deze opdracht is nog niet zo uitgebreid als ik zou willen, maar de leerlingen vonden het leuk. Deze les zou ik kunnen laten zien tijdens de presentatie.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb