4.2.1) De docent toont aan dat hij de benodigde faciliteiten, hard- en software kan organiseren.
4.2.2) De docent toont aan dat hij de schoolregels ten aanzien van ICT toepast en in staat is deze te vertalen binnen zijn onderwijscontext.
Voorheen was de mobiele telefoon bij het vak Engels een integraal onderdeel van het vak. Leerlingen moesten deze vaak gebruiken voor het maken van luisteropdrachten. Echter, leerlingen waren daardoor meer onderling aan het appen dan opdrachten aan het maken. Ook werden er vervelende berichtjes en foto's doorgestuurd. Dit gebeurde gewoon tijdens de lessen. Als de leerlingen dus teveel verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leren en daarbij hun telefoon mogen gebruiken, gaat het gewoon te vaak mis. Als docent heb je daarover te weinig overzicht. De telefoon was daarnaast ook overal te zien in de school en het was opmerkelijk dat er in de school en buiten de school leerlingen op een rijtje naast elkaar met hun telefoon bezig waren. Dit terwijl we juist de sociale ontwikkeling van leerlingen willen stimuleren. Over het algemeen ben ik om deze voorgaande redenen geen groot fan van de mobiele telefoon in de school en pleit ik er ook voor om de school telefoonvrij te maken. Sinds dit jaar is dit ook bij ons op school het geval. De leerlingen mogen de telefoon alleen nog op het schoolplein gebruiken. Hier blijft hetzelfde fenomeen terugkomen: leerlingen op een rijtje naast elkaar turend naar hun schermpje. Wel wordt dit steeds minder, aangezien leerlingen meer gewend zijn om dingen te doen zonder hun telefoon.
Hoewel ik dus geen groot fan ben van de mobiele telefoon in de school, zie ik ook zeker wel de voordelen in van een telefoon gebruiken tijdens de lessen. De leerlingen zijn er vertrouwd mee en het geeft ook variatie aan de lessen. Daarnaast kun je er leuke serious games meedoen zoals Kahoot! Ik vind dan wel dat het gebruik van de telefoon dan heel erg ingekaderd moet worden. Voor en na het doen van bijvoorbeeld een Kahoot! mag de telefoon gewoonweg niet zichtbaar zijn. Zo kan een docent ook beter het overzicht behouden over wat er daadwerkelijk gebeurt op die telefoontjes.
4.2.3) De docent toont aan dat hij ICT betekenisvol en efficiënt kan inzetten rekening houdend met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen
Hier wil ik graag verwijzen naar 4.1.3 waarin ik mijn arrangement over Canada laat zien.
Maak jouw eigen website met JouwWeb