4.3.1) De docent toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.

Ook hier wil ik verwijzen naar 4.1.3. In mijn arrangement op Wikiwijs probeer ik mijn leerlingen ook te ondersteunen door alvast websites aan te dragen waar ze hun zoektocht kunnen beginnen. Ik zet bij elke opdracht een klein bronnenlijstje (dit arrangement is nog niet helemaal af, de opdracht en bronnenlijst zal nog uitgebreid worden).

 

 

4.3.2) De docent toont aan dat hij digitaal leermateriaal kan aanpassen aan de kenmerken van de lerenden, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen in niveau, interesse, tempo en wijze van leren.

Onlangs ben ik op de website van VO-Content gekomen. Een relatief voordelige site waarin leerlingen op een adaptieve wijze met de Engelse taal kunnen oefenen. Ik wil graag met mijn teamleider overleggen of het mogelijk is dat onze school een deelnemer wordt. Het is voordelig en meerdere docenten kunnen er gebruik van maken. Daarnaast kun je als docent de resultaten monitoren. 
Tot die tijd maak ik gebruik van een vrij toegankelijk deel van de site, namelijk via de volgende link: https://www.vo-content.nl/engels/. Via deze link zijn een aantal WebWiki's te vinden voor leerlingen van verschillende niveaus. Hier kunnen de leerlingen op hun eigen tempo en niveau mee aan de slag. 
 
Via het ProWise presenter board gebruik ik de site van ProWise zelf om spelletjes met de leerlingen te doen op het bord. Zo kunnen ze aan de hand van de touchscreen zelf hun pionnen verplaatsen. Daarnaast maak ik zo nu en dan wel eens gebruik van de volgende sites waarop de leerlingen spelletjes kunnen spelen:
 

4.3.3) De docent toont aan dat hij in staat is om digitaal leermateriaal aan te passen rekening houdend met beeldschermdidactiek.

De dingen die ik op mijn digibord toon probeer ik altijd zo duidelijk en rustig mogelijk te houden. Zo nu en dan doe ik er wel eens een leuk plaatje bij, maar over het algemeen geldt de regel 'less is more'. Daarnaast benadruk ik hetgeen waarvan ik wil dat de leerlingen het snappen en leren door het een andere kleur te geven dan de rest. Ook laat ik altijd de leerlingen de oplossing zelf eerst proberen te vinden, waarna het antwoord later komt 'binnenvliegen' met behulp van een animatie.

Maak jouw eigen website met JouwWeb