4.6.1) De docent toont aan dat hij het leerproces van leerlingen zichtbaar kan maken en kan volgen door middel van diverse vormen van digitale toetsing en evaluatie.

 

Voor het vak Engels maak ik gebruik van het programma Words & Birds, in dit programma kunnen leerlingen de Engelse taal oefenen aan de hand van verschillende opdrachten. Ik kan hun resultaten daarna inzien en zien wat er mis gaat. In het voorbeeld hieronder zie ik dat deze leerling in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten goed scoort op het onderdeel Flashy. Dit is een opdracht waarin de leerling het woord snel te horen en te zien krijgt en dan weer verdwijnt. De leerling moet daarna zo snel mogelijk hetzelfde woord typen. De andere opdrachten doet deze leerling minder goed. Als ik dit beter bestudeer zie ik dat dit komt doordat hij veel spelfouten maakt. De spelfouten lijken op fouten die komen doordat hij de woorden fonologisch opschrijft.

4.6.2) De docent toont aan dat hij een digitale toets kan maken die transparant is op validiteit en betrouwbaarheid.

Ik heb voor mijn portfolio en ESW een kleine Socrative gemaakt om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zou dit voornamelijk inzetten als ik een toets wil maken die multiple choice is. De antwoordmogelijkheden bij de open vragen zijn een beetje beperkt. Deze manier van toetsen is mijn inziens ideaal om te controleren of de leerlingen onderdelen van je les onthouden hebben; zoals de grammatica. Daarnaast kan ik me ook nog wel goed voorstellen dat ik dit zou kunnen gebruiken voor het toetsen van woordjes. Als ik echt wil controleren of ze de informatie begrijpen zou ik een toets op papier geven waarin ze uitgebreider antwoord kunnen geven of op zoek moeten gaan naar iets waarin de leerlingen meer ruimte krijgen hiervoor. 

Voor mijn vak is digitaal toetsen minder geschikt voor het toetsen van spreken en gesprekken voeren en te controleren of een leerling zich begrijpbaar kan maken. Het is waarschijnlijk ideaal voor leestoetsen en spelling en grammatica toetsen. Daarnaast zou ik het voornamelijk inzetten als een evaluatiemiddel voor mijn lessen. Ik denk dan eerder aan vragen als 'wat was het doel van de les' en 'heb ik goed meegedaan tijdens de les'.
In de toekomst zou ik wel willen kijken naar hoe ik betrouwbare en valide toetsen kan maken online, omdat ik vermoed dat we hier uiteindelijk wel naar toe gaan. Op dit moment heb ik daar helaas beperkt tijd en ruimte voor.

4.6.3) De docent toont aan dat hij een digitale toets kan organiseren.

Op mijn school maken we een aantal  keer per jaar gebruik van de diatoetsen. Voor Engels worden de leerlingen daarbij beoordeeld op hun tekstbegrip en hun woordkennis. In het plaatje hieronder zijn de scores te zien van een leerling voor zijn tekstbegrip. Over de tijd heen zien we dat zijn tekstbegrip beter is geworden. Aan de hand van deze scores kan ik ook bijhouden of de leerlingen op niveau zitten. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb