4.1.1) 

Als ik tijdens mijn lessen wil oefenen met het spreken, dan maak ik veel gebruik van het digibord. Dit doe ik zodat ik de leerlingen voorbeelden kan laten horen van de gesprekken die zij ook moeten gaan voeren. Zo laat ik regelmatig een fragment van Friends zien om verschillende gesprekken te introduceren. Daarbij hoort dan ook vaak een luisteropdracht.

 

Eerlijk gezegd had ik voor deze opdracht nog nooit eerder gehoord van de 'Pedogagy Wheel for ICT', maar ik vind het wel een heel leuk en handig plaatje om erbij te hebben bij het bedenken van opdrachten. Met het spreken zit ik inderdaad in de APPLY hoek en hoewel YouTube en Netflix hier niet in staan, zie ik wel soortgelijke apps. Daarnaast staan daar apps in die te maken hebben met het opnemen van materiaal. Dit wil ik gaan doen met de app Seesaw. Dit is een veilige elektronische omgeving waarin de leerlingen hun audiobestand kunnen uploaden. Ze hoeven dan niet moeilijk te doen met het bestand naar mij te mailen. 

4.1.2) De docent toont aan een relevante, rijke en effectieve leeromgeving te kunnen inrichten met ICT.

Ik maak nog niet heel actief gebruik van een ELO voor mijn leerlingen. Wel ben ik de laatste tijd bezig geweest met het opzetten van een website die gericht is op het niveau van de leerlingen van mijn school. Dit is nog wel 'work in progress'. Uiteindelijk hoop ik dat de leerlingen hier naar toe kunnen als ze vragen hebben over bepaalde onderdelen van Engels of juist graag willen oefenen. De site is te vinden via de volgende link: http://jufsb.jouwweb.nl/

 

4.1.3) De docent toont aan individuele leerprocessen en samenwerkend leren te kunnen aansturen en begeleiden met een effectieve inzet van ICT.

Over het algemeen gaf ik de leerlingen de opdrachten voor een samenwerkingsopdracht op papier mee, maar ik merkte dat het veel beter werkte als ik dit in een document zette. Ze raakten het dan bijvoorbeeld niet kwijt. Om deze reden ben ik begonnen met het maken van arrangementen in Wikiwijs. Hierin wil ik meerdere van mijn samenwerkingsopdrachten zetten. Iedere leerling (en ouder) heeft dan heel gemakkelijk toegang tot de opdracht. Hieronder is een voorbeeld te vinden van een arrangement over Canada waarmee ik op dit moment bezig ben.